2η Συνάντηση Σχολής Γονέων
ΣΧΟΛΗ ΓΟΝΕΩΝ ΙΕΡΑΣ ΝΗΣΟΥ ΤΗΝΟΥ Υπεύθυνη: Αναστασία Μπαξεβάνη – Εκπαιδευτικός«Διδάσκοντας στα παιδιά μας τα όρια»Σοφία Δορμπαράκη, Πρεσβυτέρα – Εκπαιδευτικός
– Χρειάζονται τα παιδιά μας τα όρια; Τι τους προσφέρουν και ποιες ανάγκες τους ικανοποιούν; Καταρχάς τα προστατεύουν από κάθε κακό που τα απειλεί και τους δίνουν τα όπλα να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες και τις προκλήσεις που συναντούν από τη νηπιακή ηλικία και σε όλο το φάσμα της ζωής τους (προστασία). Κάνουν τα παιδιά υπεύθυνα των πράξεών τους, συνεπή στις υποχρεώσεις τους, ώριμα να κάνουν τις σωστές επιλογές και να παίρνουν τις ορθές αποφάσεις στη ζωή (υπευθυνότητα – ωριμότητα). – Πώς όμως διδάσκεται η οριοθέτηση και από πού ξεκινά; Ασφαλώς από την οικογένεια όσο γίνεται πιο νωρίς «ἐξ ἁπαλῶν ὀνύχων» από γονείς που έχουν εφαρμόσει οι ίδιοι τα όρια στην προσωπική τους ζωή και με το δικό τους παράδειγμα. Π ρ ώ τ ο βασικό στάδιο είναι η θετική πειθαρχία, η εκπαίδευση και εξάσκηση των παιδιών μας στο καλό (σε μια σωστή συμπεριφορά «ἐν παιδείᾳ καί νουθεσίᾳ Κυρίου» δίνοντάς τους αγωγή που εμπνέεται από την πίστη στον Θεό και όχι μόνο από μια κοινωνική ανάγκη καλής συμπεριφοράς. Δ ε ύ τ ε ρ ο στάδιο εξίσου σημαντικό είναι η αρνητική πλευρά της πειθαρχίας, η διόρθωση, οι ποινές, οι συνέπειες των πράξεων του παιδιού, όταν δεν εφαρμόζονται τα όρια, όταν αρνούνται τα παιδιά να συμμορφωθούν με τους κανόνες (νόμος της σποράς και του θερισμού). – Κάτω όμως από ποιες προϋποθέσεις πρέπει να γίνεται η επιβολή ορίων; 1) Με τη γνώση από την πλευρά του γονιού της νηπιακής και της εφηβικής ηλικίας και της ιδιαίτερης ψυχολογίας των παιδιών σ’ αυτήν τη φάση της ζωής τους. 2) Με τον έλεγχο των δικών μας αρνητικών συναισθημάτων και κυρίως του θυμού μας, όταν τα παιδιά αρνούνται να υπακούσουν. 3) Με την εξήγηση, την πειθώ και τον διάλογο και όχι με βίαιες συμπεριφορές στις παραβάσεις των παιδιών. 4) Όρια ανάλογα με την ηλικία του παιδιού και ποινές ανάλογες με τα παραπτώματα. 5) Και κυρίως, μέσα σ’ ένα κλίμα ταπεινής αγάπης προς τα παιδιά, με σεβασμό στην ελευθερία και την προσωπικότητά τους, χωρίς ακραίες εκδηλώσεις (υπερπροστασία ή καταπίεση).Η Σοφία Κουτσούρη-Δορμπαράκη γεννήθηκε και μεγάλωσε στον Πειραιά. Σπούδασε Νεοελληνική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και δίδαξε επί 30 χρόνια ως φιλόλογος σε σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Επιπρόσθετα ασχολήθηκε με θέματα ψυχολογίας και αγωγής της παιδικής και εφηβικής ηλικίας και διδάσκει σε Σχολές Γονέων διαφόρων Μητροπόλεων στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Είναι συνεργάτης επίσης του ραδιοφωνικού σταθμού της Πειραϊκής Εκκλησίας. Είναι Πρεσβυτέρα του π. Γεωργίου Δορμπαράκη, μητέρα 4 παιδιών και τριών εγγονών.