Γλυπτικής μέγιστον μάθημα. Εποχική έκθεση 2023 στο ΙΤΗΠ. Παράταση

Χαλεπάς – Γλυπτικής μέγιστον μάθημα 

 

Η έκθεση με έργα του κορυφαίου Έλληνα γλύπτη Γιανούλη Χαλεπά, παραμένει στο νησί του μαρμάρου και των μαρμαράδων για λίγο ακόμη. Η έκθεση που συγκίνησε το κοινό της Τήνου και υποδέχθηκε χιλιάδες επισκέπτες από την Ελλάδα και τον Κόσμο, “Χαλεπάς- Γλυπτικής μέγιστον μάθημα”, συνεχίζεται στο Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού, στη Χώρα της Τήνου έως τις 28 Νοεμβρίου 2023. 

Η έκθεση «Χαλεπάς – Γλυπτικής μέγιστον μάθημα», σε επιμέλεια της Αλεξάνδρας Γουλάκη-Βουτυρά, μας δίνει τη μοναδική ευκαιρία να παρακολουθήσουμε την καλλιτεχνική πορεία του μοναδικού δημιουργού από τα πρώτα έργα του έως τη δημιουργική παραγωγή του στην Αθήνα, με 30 έργα που σηματοδοτούν την τρίτη καλλιτεχνική του περίοδο και βρίσκονται στη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση. Κυρίως, όμως, σε αυτή την έκθεση μπορούμε να κατανοήσουμε καλύτερα τον «νέο» Χαλεπά, καθώς το «Γλυπτικής Μέγιστον Μάθημα» (κατά τον Δημ. Πικιώνη) αφορά την προσέγγιση και κατανόηση της δημιουργικής πορείας του γλύπτη, ιδιαίτερα όταν επιστρέφει στο νησί και στην τέχνη του μετά από μεγάλη δραματική διακοπή εργασίας 40 χρόνων. Ποιοι λόγοι, ποιες συνθήκες, γιατί στράφηκε στον πηλό και που οδήγησε την τέχνη του καταλήγοντας στα σημαντικά έργα της τελευταίας περιόδου που φιλοτέχνησε στην Αθήνα. Παρά τις δυσκολίες, παλιές και νέες στη ζωή του, παρακολουθούμε να αναδύεται ο «νέος» Χαλεπάς με μια συγκλονιστική προσπάθεια και προσήλωση στην έρευνα της «ουσίας» της γλυπτικής, όπως αυτός την αντιλαμβανόταν.

© Αλέξανδρος Αβραμίδης

Στη Χώρα, η Συλλογή Χαλεπά του Πανελληνίου Ιερού Ιδρύματος Ευαγγελιστρίας Τήνου που στεγάζεται στο Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού (Ι.ΤΗ.Π.) περιλαμβάνει το σημαντικότερο σύνολο γλυπτών της πρώτης και κυρίως της δεύτερης περιόδου του γλύπτη, όταν επιστρέφει στο νησί μετά τον εγκλεισμό στο Ψυχιατρείο της Κέρκυρας το 1902. Εκεί δημιουργεί ένα έργο διαφορετικό από αυτό της νιότης του με ξεχωριστή σημασία για τη νεοελληνική γλυπτική. «Τα σημερινά του έργα εμφανίζουν τέχνην πρωτόγονον. Εις αυτά διέκρινα την γραμμήν, την φαντασίαν και τάσιν της νεωτέρας τέχνης», γράφει ο γλύπτης Θωμάς Θωμόπουλος το 1922 όταν τον επισκέφθηκε στην Τήνο. Και ακόμη «Θα είναι τιμή δια την Ελλάδα, δια τον κόσμο όλον και προπαντός διά την Τήνον, η μέριμνα διασώσεως του έργου του Χαλεπά». Ανάμεσα σε αυτά, το εντυπωσιακό Παραμύθι της Πεντάμορφης, Σάτυρος και Έρωτας (τρείς σπουδαίες πρώιμες εκδοχές), η Κοιμωμένη Αριάδνη, η Ηρωδιάς, ο Μέγας Αλέξανδρος ζωντανός και νεκρός, αμφιπρόσωπα έργα, αποτελούν θησαυρούς και έργα αναφοράς για τη νεοελληνική γλυπτική.

© Αλέξανδρος Αβραμίδης

Το Ίδρυμα Ωνάση δεν θα μπορούσε να λείπει από την έκθεση. Το επιβάλλει, άλλωστε, ο πλούτος των έργων του Χαλεπά που διαθέτει: ένα μεγάλο σύνολο γλυπτών, σχεδίων, προπλασμάτων και εκμαγείων από τη σημαντικότερη συλλογή έργων του γλύπτη, εκείνη των ανιψιών του, Βασίλη και Ειρήνης, οι οποίοι τον φιλοξένησαν στην Αθήνα την περίοδο 1930-1938. Από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Τήνο το εμβληματικό έργο «Οιδίπους και Αντιγόνη», το πρώτο γλυπτό του μετά την εγκατάστασή του στην Αθήνα, δύο προσπάθειες για το θέμα «Σάτυρος και Έρως» (αρ. Χ, 1931, και ΧΙΙ, 1936), το πορτρέτο της ανιψιάς του Ευτυχίας με την αυτοπροσωπογραφία του στο πίσω μέρος, η Κοιμωμένη στη «μακέτα Στρέφη» (1937) και άλλα.

Η επιμελήτρια της έκθεσης, Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά αναφέρει: «Η έκθεση “Χαλεπάς – Γλυπτικής μέγιστον μάθημα” ενώνει δύο σύνολα εξαιρετικά σημαντικά για το έργο του καλλιτέχνη: τη συλλογή του ΙΤΗΠ με έργα της πρώτης και, κυρίως, της δεύτερης περιόδου (Τήνου) του Χαλεπά και τη συλλογή έργων του Ιδρύματος Ωνάση με έργα της δεύτερης και της τρίτης περιόδου του καλλιτέχνη. Συγκεντρώνοντας σχεδόν όλα τα σωζόμενα έργα του Χαλεπά της δεύτερης περιόδου στο νησί (1918-1930), μπορούμε να παρακολουθήσουμε τη συνέχεια της δημιουργικής του παραγωγής στην Αθήνα (βλ. έργα συλλογής Ιδρύματος Ωνάση). Κυρίως, όμως, μπορούμε με μεγαλύτερη ενάργεια να κατανοήσουμε, μαζί με μαρτυρίες σε αρχειακό υλικό (σπάνιες φωτογραφίες), τη μεγάλη στροφή στο έργο του, όταν πλέον ξαναπιάνει την τέχνη του στην Τήνο· να συνειδητοποιήσουμε τον ρόλο του υλικού, αλλά και των εμποδίων που οδήγησαν στη διαμόρφωση της πλαστικής γλώσσας του «νέου» Χαλεπά. Ο ιδιοφυής δημιουργός, με μια σχεδόν αφοπλιστική αθωότητα μέσα στην ασκητική του απομόνωση στο νησί, ερευνά και μετατρέπει τις δυσκολίες σε νέο τρόπο έκφρασης, προσφέροντάς μας γενναιόδωρα το “Γλυπτικής μέγιστον μάθημα” κατά τον Δημήτρη Πικιώνη.»

© Αλέξανδρος Αβραμίδης

 

Η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα της Α.Ε. Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου, και οργανώνεται από το Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού, με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση και τη συνεργασία του Τελλογλείου Ιδρύματος Τεχνών ΑΠΘ.

Οιδίπους και Αντιγόνη, Αθήνα 1930, γύψος, 77x35x45 εκ., Συλλογή Ιδρύματος Ωνάση

Επιμέλεια έκθεσης: Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά

 

Αρχειακό φωτογραφικό υλικό:

Philippe Γιαννακόπουλος

Κωνσταντίνος Καλαϊτζίδης

Μύρωνας Μπικάκης

Ειρήνη Παναγοπούλου

 

 

 

© Αλέξανδρος Αβραμίδης
© Αλέξανδρος Αβραμίδης

Πληροφορίες

Μέγαρο Ιδρύματος Τηνιακού Πολιτισμού, Χώρα Τήνου

Ακτή Γ. Δρόσου, Τήνος | 2283 029070

Διάρκεια έκθεσης: 10 Ιουνίου – 28 Νοεμβρίου 2023

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη & Πέμπτη: 9:00 – 14:30

Σάββατο: 12:00 – 19:30

 

 

 

 

 

 

ΗΜ/ΝΙΑ

18 Οκτ 2023 - 28 Νοέ 2023
Παρήλθε!

ΩΡΑ

9:00 am - 2:30 pm

Location

Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού
Ακτή Γ. Δρόσου, Τήνος, Tinos, GR-84200
Website
http://itip.gr