ΙΔΡΥΜΑ ΤΗΝΙΑΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

27 Ιουλίου - 13 Οκτωβρίου 2008

«Λάζαρος Λαμέρας: Αφηγήσεις του μοντερνισμού στην Ελλάδα»

Η αφαίρεση, η ριζική δηλαδή άρνηση της περιγραφικής, αφηγηματικής, αναπαραστατικής τελικά λειτουργίας των εικαστικών τεχνών έχει τις αρχές της ήδη στην πρώτη δεκαετία του 20ου αιώνα στο έργο ζωγράφων όπως οι Καντίνσκι, Κούπκα, Ντελονέ και λίγο μετά γλυπτών όπως οι Μπρανκούζι και Αρπ. Η έκρηξή της, ωστόσο, συνέβη μεταπολεμικά με σημαντικό εδώ τον ρόλο του αμερικανικού αφηρημένου εξπρεσιονισμού, μέσω του οποίου οι Η.Π.Α. διεκδίκησαν τον ρόλο της υπερδύναμης και στον χώρο του πολιτισμού. Η αφαίρεση λοιπόν υπήρξε ρεύμα κυρίαρχο διεθνώς ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 1940 και μέχρι και το πρώτο μισό της δεκαετίας του 1960. Εκείνα περίπου τα χρόνια, και ειδικά από το 1960 μέχρι και τη δικτατορία του 1967, η αφαίρεση επικράτησε και στα καλλιτεχνικά πράγματα της Ελλάδας. Ειδικά το 1960 ήταν σημαδιακή χρονιά καθώς, μεταξύ άλλων, σήμανε και τη διεθνή αναγνώριση ενός Έλληνα εκπροσώπου της μέσω της βράβευσης του ζωγράφου Γιάννη Σπυρόπουλου στη Μπιεννάλε της Βενετίας.

Aπό την άποψη αυτή η παρουσία του Λάζαρου Λαμέρα (1911-1998) με μη παραστατικά γλυπτά ήδη από το 1932 αποτελεί ένα μεγάλο ερωτηματικό κυρίως λόγω του πρώιμου της προσπάθειας. Πώς ο Λαμέρας φτάνει τόσο νωρίς στην αφαίρεση, μέσα μάλιστα από μια τέχνη κατεξοχήν συντηρητική, δεμένη με την ελάχιστα ανήσυχη (καλλιτεχνικά) δημόσια παραγγελία; Ποιο ήταν το κοινό του στην Ελλάδα της δεκαετίας του 1930 ή του 1940; Τι είδους ήταν αυτή η αφαίρεση που έδωσε και πώς ο ίδιος την αντιλαμβανόταν; Πώς διαβάστηκε το αφηρημένο έργο του από τους κριτικούς;

Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που η έκθεση «Λάζαρος Λαμέρας: Αφηγήσεις του Μοντερνισμού στην Ελλάδα» επιχειρεί να αναδείξει και στα οποία ο συνοδευτικός κατάλογος επιχειρεί να απαντήσει. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που αφιερώθηκε ποτέ στον Λαμέρα, με έργα που προέρχονται από τη συλλογή της οικογένειας του γλύπτη και από τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης. Ο επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να δει εκτός από το γνωστό έργο η «Πεντέλη σε Έκσταση» (1948, έργο που δανείζει η Εθνική Γλυπτοθήκη), ένα γλυπτό που αποτελεί σταθμό στην ιστορία του εγχώριου μοντερνισμού, σημαντικά γλυπτά όπως το «Μουσικό Όργανο», την «Κόρη του Θεού», τον «Μωυσή», τη μακέτα του «Αγνώστου Πολιτικού Κρατουμένου», η οποία βραβεύτηκε σε διεθνή διαγωνισμό το 1953, κινητικά έργα του που λειτουργούν απτικά και ηχητικά, καθώς και τη «Δίκη», μια σύνθεση που απασχόλησε τον γλύπτη από το 1965 μέχρι περίπου το 1980 και η οποία εκτίθεται για πρώτη φορά. Την έκθεση επιμελήθηκε ο Ιστορικός Τέχνης κ. Κωνσταντίνος Ιωαννίδης, συγγραφέας και του καταλόγου που τη συνοδεύει (φωτογραφίες Ιωάννη Λαμέρα).

Τα εγκαίνιά της πραγματοποιούνται την Κυριακή 27 Ιουλίου στις 8 μ.μ.
 

Διάρκεια έκθεσης:
27 Ιουλίου - 13 Οκτωβρίου 2008

 Ώρες λειτουργίας:
Καθημερινά, εκτός Τρίτης: 10:00 – 14:00 & 19:00 – 21:00
Σάββατο & Κυριακή: 10:30 – 14:00 & 19:00 – 21:00

Μέγαρο Ιδρύματος Τηνιακού Πολιτισμού

 

[Φωτογραφίες από την Έκθεση]


Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού Ηλεκτρονική διεύθυνση : info@itip.gr, itip@thn.forthnet.gr